tisdag 27 oktober 2015

När bloggen hamnade i danska Ekstrabladet

Det här är Benny, min granne. Han står på stranden i Lomma med Helsingörs borgmästare, Benedikte Kiær, på en valaffisch som för snart två år sedan flöt i land i Lomma. 
Det var den andra danska politikern som guppat över Öresund och strandat i Lomma. Jag döpte den invasionen till: danska sjöpirater anfaller Sverige.
Igår satt jag och tittade på Dox, dokumentären, som handlade om Danmarks tuffaste dagstidning, Ekstrabladet. 
Mindes då tydligt historien med de flytande politikerna som invaderade grannlandet Sverige. Jag skrev när det begav sig, några blogginlägg om de märkliga fynden. 
Naturligtvis fick det Ekstrabladet att rycka ut. 
På så vis hamnade bloggen och Benny på bild i Ekstrabladet. Storyn slogs upp stort. Vi fick några sekunder av berömmelse i Danmark. 
Jag i min tur publicerade hela den danska texten på ett blogginlägg som du kan läsa HÄR! Ja, det hela var så märkvärdigt att även Lommas kommunhövding, Anders Berngarn, ryckte ut för kolla in sina sjöblöta danska kolleger. 
På bilden här nedan tillsammans med Tommy som fann den förste politiker på Lomma Beach. Bilden längst ner är en skärmdump från Ekstrabladet. 
FOTNOT. Sydsvenskan sov gott under hela dramat. Skrev inte en rad. Uselt! Men så är det också på väg gå åt helvete för den traditionsrika tidningen.

Inga kommentarer: