söndag 8 april 2018

Sneakers för miljarder-uppfinnaren fick noll kronor

Här på bilden håller jag i ett par äkta sneakers med höga skaft, eller som vi sa som barn: gympaskor. 
Av märket, Converse Chuck Taylor All Star. 
Äkta vara. 
Köpta i New York. 
Den äldre Bush var landets president. Alltså inte sonen som blev utsatt för skokastning i Bagdad. 
Tycker ni mina skor på bilden ser stora ut? 
Då ser du helt rätt. Jag lever på stor fot. 
Nummer 47. 
Minst.
För oss med stora fötter, är det en fröjd handla skor i USA. De flesta skobutiker har ända upp till 59-60 i skor. 
I Sverige verkar skohandlarna tro ingen har över 45 i skostorlek. 
Jämmer och elände. 
Converse basketdojor blir åter sommarens mode i Sverige. Spås det. På mina sneakers står det i den viktiga loggan, Converse Chuck Taylor All Star. 
Jag blev nyfiken. 
Chuck Taylor-se den lilla bilden till höger? 
Kan vara Chuck.
Osäker.
En basketspelare som lade av som 20-åring i början av 1920-talet. 
Chuck hade fått en idè. 
Han åkte till det då obetydliga skoföretaget, Converse. De allvarliga gubbarna lyssnade på Chuck idè om en bättre basketsko: innersulor i kork, förstärkt, utbytt ytterläder, valet att lägga till en häldämpning och en snävare fot för bättre fotvalvsstöd. 
Gubbarna jublade. 
Chuck anställdes som säljare. 
Fick en liten lön, men ingen provision på försäljningen. Ja, så fick han ett skåp i fabriken att bo i. När han nu var hemma. Vilket han sällan var. 
Chuck for runt som en iller i USA med en T-Ford, kan vi tänka oss, fullastad med nya moderna sneakers. Ställde till med baskedworkshops. 
Skon blev snabbt en växande succé. Snart nog skrev det amerikanska basketförbundet, NBA, på ett kontrakt. Alla basketspelare skulle använda Chuck Taylors Converse. 
Företaget sålde till slut 800 000 000 sneakers. 
Inkomsterna blev därefter. 
Miljarder. 
För företaget. 
Chuck Taylor fick endast sin futtiga lön. Han blev blåst på en och annan miljard. Chuck skrev nämligen aldrig på, att han skulle få provision på försålda sneakers. 
Nu sitter jag här med mina verkligen mycket stora skor som jag använt endast några gånger. Funkar dåligt på mina fötter. 
Dessa Converse Chuck Taylor kan bli dina. 
Hör av dig. 
Om du lever på stor fot. Jag kan rädda din modesommar. 
Fast du måste ha stora fötter.

Inga kommentarer: