tisdag 17 april 2018

Lommabänkens 1000-dagars mysterium löst

Det här är Fredrik och Pelle. De är vaktmästare sedan flera år på en bostadsrättsförening i Lomma. 
Ni vet dessa vaktmästare som gör ett kanonjobb i det tysta. Utan deras insats skulle tusen saker snart få en bostadsrättsförening falla samman. 
Sedan finns det stora problem här i världen som kriget i Syrien och brottningsmatchen i Svenska Akademien. 
Det får andra sköta. 
När det gäller mindre, men ack så viktiga saker som en bänk som står bak-och-fram. Helt enkelt felvänd. Då träder Fredrik och Pelle in i bilden. 
Det började på dagen (nästan) för tre år sedan. Jag tog min lilla runda med rollatorn och upptäckte bänken som stod bak-och-fram. 
Satte du dig och vilade, stirrade du in i en trist förrådsdörr. Bakom din rygg löpte gång-och cykelvägen fram. Du hörde, men såg ingen. Livet liksom upp-och-ner på en grönärgad bänk. Sliten av havets salta vinda. 
Jag skrev inslag på bloggen om mysteriet med den felvända bänken. Många läsare tyckte det var hur kul som helst. 
Nu efter 1000-dagar kom lösningen levererat av vaktmästare Pelle. 
”Begriper inte hur du kunde hitta bänken”, sa han och fortsatte: 
”En gång i tiden var det en sandlåda framför bänken, för barnen att leka i. Men inga barn lekte i sandlådan. Den grodde igen. Det fanns ingen annan råd. Jag fick ta bort sandlådan. Kvar blev bänken som mamma och pappa skulle sitta på, men ingen satt på, för inga barn lekte i sandlådan,” förklarar Pelle för mig med ett leende. 
1000-dagars mysterium är löst. 
Jaha, nu vet vi det. 
Kan då inte Fredrik och Pelle vända på bänken? 
Jag är gärna med och inviger den rättvänd. 
Roligare än både Syrien och Svenska Akademien.

Inga kommentarer: