torsdag 19 april 2018

Därför kraschar Malmö FF i allsvenska

Innan jag gick till sängs i onsdagskväll, skrev jag ett blogginlägg om MFF:s förlustmatch på bortaplan mot Djurgården. Det blev ett av världens kortaste blogginlägg: en svart löpsedel med enbart ett ord. Varför? Även upp-och-ner.
Något mer om matchen ville jag inte skriva. Det hade enbart blivit invektiv. Överslag från den rika ordbanken. 
Jag valde sova på saken. 
Vilket var bra. 
Jag har i dag läst våra ledande sportkrönikörer. 
Har någon kunnat förklara kraschen MFF i årets allsvenska? 
Laget som skulle springa genom serien och säkra ännu ett guld. 
Nej, klokare blev jag inte. 
Fick på köpet en massa tomma ord med Aftonbladets Niva i spetsen. 
Ingen tar upp en märklig kod. 
MFF vann sina försäsongsmatcher med ett mästerligt spel och 16-2 i målkvot. Själv hade jag aldrig sett MFF så bra före en allsvensk start. 
Vi pratar då om ca 60-års försäsongsmatcher. 
Samtidigt ringde en varningsklocka. 
Lag som forsar fram på detta sättet innan allsvenskan startar, har för vana krascha när seriespelet rullar i gång. 
Det var precis det som inträffade med MFF. 
Inför matchen mot Djurgården: startspelare borta med skador och sjukdomar, en startdebutant som högerback, lärlingar på bänken. 
Laget sönderslitet. 
Ingen harmoni. 
Laget som spelade en lysande fotboll under försäsongen, fanns inte kvar längre. Tränaren, Magnus Pehrsson, tappade tråden helt och hållet. 
Det var alltså en ytterst känslig tråd som byggdes upp under försäsongen. Så fort allsvenskan startade gick tråden mitt av. 
Laget som ville allt med Europa släpper fram egna talanger. Magnus P låter t o m en av dessa talanger debutera mot Djurgården i underläget 0-3. 
Totalt fel. 
Här lutar jag mig mot, Inge Blomberg. MFF: kanslichef (1973 till ca 1994). Inge också berömd för fixa gräddbullar (talanger) till klubben. 
Han sa en gång i tiden till mig: 
”Man släpper aldrig någonsin in en ung debutant i allsvenskan, när ens lag ligger under. Det kan fördärva en ung talangfull spelare för tid och evighet.” 
Därför kraschar inledningsvis MFF i årets allsvenska. 
Skaffa björntråd, Magnus Pehrsson. 
Då blir det tummen upp. 
FOTNOT. Inge Blomberg avled julaftonen 2007. Han blev 78 år gammal.

Inga kommentarer: