söndag 1 april 2018

Breaking Gold: Guldfyndighet utforskas i Lomma

Jag borde inte avslöja denna heta-minst sagt-nyhet. Inte ännu, i alla fall. Sanningen är den. Jag kunde inte låta bli (förlåt). Nyhetsjournalisten i mig pockade på.
Guldfyndigheten i Lomma är ett rigoröst projekt som just nu utforskas i största hemlighet. Rädslan är stor för det ska explodera en skånsk guld rusch till Lomma. Folk med hinkar och spadar, vill man absolut inte sig ha i det känsliga läge som själva utgrävningen befinner sig i. Det är de geotekniska undersökningarna som gjorts i samband med den stora nybyggnationen som guldfyndet registrerades. 
Det ska, enligt obekräftade uppgifter, röra sig om en guldåder med centrum i själva centrumet av samhället. 
Jag vill också passa på och be Lommaborna låta alla hinkar och spadar stå kvar i förrådet. Låt inte några gulddrömmar störa ert påskfirande. 
Kommunhövdingen, Anders Berngarn, lär för övrigt befinna sig på en lärdomsresa i Dawson City, Alaska. Lagom rund under fötterna firar vårt slitna kommunalråd guldruschens glada dagar. 
Ingen vet när han kommer hem. 
Om han nu kommer hem. 
Senast sågs han bli körd i en kanot nedför Klondikefloden. 
”Se upp för indianernas eldvatten, Anders." 
Lyder mitt enkla råd. 
Välkommen hem sedan till det kommunala Guldkalas som firas på Lommafesten i slutet av maj. 
Det blir klang och guld jubel i dagarna två.
Vi får bland annat se Lomme Events, Jöran Lindkvist, steppa. 
I skor av guld.

Inga kommentarer: