onsdag 20 december 2017

Julklappshysterin: rätt blev fel när fel blev rätt

Visst känns det rörigt. Många oroar sig över Postnords hantering av våra paket. För min del inga som helst problem alls. 
Min låda med beställda böcker kom fram som de skulle. 
Lådan vill säga. 
Inte de beställda böckerna. Utan helt fel böcker.
Alltså rätt låda men fel böcker. 
Böckerna skulle till en gentleman i Östergötland, ca 40 mil norrut från Lomma i Skåne. Något snurrig i huvudet blev jag. 
I lådan som alltså kom rätt fanns en följesedel med gentlemannens namn på fel böcker, fast rätt böcker för hans del. 
Jag ringde upp gentlemannen som visade sig vara precis lika snurrig i huvudet som jag. Även han hade fått rätt låda med fel böcker som var mina böcker. 
Någon på bokförlaget hade alltså packat fel eller rätt böcker i fel lådor. Ja, det är krångligt. Försök häng med. 
”Vad gör vi nu”, undrade gentlemannen. 
”Jag tar hand om det”, svarade jag kaxigt. 
Jag gick direkt till toppen. 
”Vaaa, det var som tusan. Jag fixar det. Omedelbart. Rätt ska vara rätt och inte fel”, svarade VD:n, Johan Kleberg, mig vänligt. Johan är för övrigt gift med TV-kändisen, Ebba von Sydow, vad nu det har med saken att göra. 
Aldrig förr har väl Postnord levererat paket med blixtens hastighet. 
Nu med rätt böcker. 
De böcker som hamnat fel, fick vi behålla som plåster på såren. 
”Extra julklappar”, skrockade gentlemannen i Östergötland. 
Så kan det också gå till i juletider. 
Ack ja.

Inga kommentarer: