lördag 11 november 2017

Inbjuden till världens största hälsostudie: ”Känner mig som dr Mabuse”

Det kom ett brev i veckan. Ett stort vitt kuvert. Numera blir man förvånad över få ett brev. Är det inte från någon myndighet trappas förvåningen upp. 
Det börjar bli länge sedan vi skrev brev till varandra. För inte tala om kärleksbrev som helt utrotats. Fast det kanske beror på helt andra skäl än Postnord. 
Ivriga ovana fingrar sprättade raskt upp det stora vita kuvertet. Det kändes som jag vunnit på lotto. På sätt och vis hade jag det också. 
Jag hade bland 300 000 svenskar slumpmässigt valts ut, för deltaga i en omfattande hälsoundersökning. Forskningsstudien går ut på kartlägga orsaken till våra vanligaste folksjukdomar hos medelålders och äldre personer (jag). 
En unik hälsotest.
Jag kände mig genast speciellt utvald. 
Märkvärdig. 
Nått ett mål i livet. 
Jag ett vandrande apotek som brottas med de flesta av våra folksjukdomar. Mitt deltagande skulle säkert dra ner den svenska folkhälsan till bottennivå. 
Kände mig plötsligt som en annan dr Mabuse. 
En skräckfigur som skapades 1921 i Tyskland. 
Problem. 
Normalt är jag en sällsynt snäll blomma i människosläktet och så nu denna kollision. Seriös är forskningsundersökningen också. 
Institutionen för hälsovetenskap vid Lunds Universitet, och institutionen för medicinska vetenskaper vid Uppsala Universitet, samarbetar om denna gigantiska kartläggning av de svenska folksjukdomarna. 
Redan våren 2011 drogs projektet i gång. 
Och nu har den hamnat i mitt knä. 
Vet varken ut eller in. 
Dr Mabuse ställer till det. 
Jag fick i alla fall ett brev med Postnord. 
Bara en sådan sak.

Inga kommentarer: