lördag 25 november 2017

Idol-juryn! Inte alls världsklass

Hur många gånger har jag inte hört Idol-juryn hysteriskt skria världsklass över de unga deltagarna i Idol i TV4. Jag kan inte räkna dem alla. 
Hur nervösa unga artister som i stort sett är helt gröna amatörer kan vara världsklass, är för mig helt obegripligt. 
Jag har också läst att juryn får färdigskrivna manus att förhålla sig till. Den jurymedlem som vill vara spontan, får allt hålla sig till spontana skriva ord. 
En gång i tiden fick Idol-juryn svidande kritik: de var alldeles för tuffa i sina omdömen över de unga nervösa orutinerade artisterna. 
Nu är det uppstyrt. 
Resultatet blir därefter. Alla deltagarna håller, mer eller mindre, världsklass. Snacka om hänga på de unga stjärnskotten en ryggsäck. 
Det är en ryggborstning som också kan få den röstande allmänheten tappa fotfästet. Jag är verkligen inte imponerad av Idol-juryns arbetsinsats. Ja, eller av den som skrivit det s k professionella manuset. 
En annan sak som irriterar mig, är det här. 
Det verkar tämligen givet att ”skägget”, Chris Kläfford, ska vinna hela rasket. Han är den deltagaren som matchats av Idol-juryn sedan starten. 
Jurymedlemmen, Anders Bagge, tappar all sans och måtta, gång efter annan. Då räcker inte ens världsklass långt. 
Har Anders Bagge honom redan under kontrakt? 
Skumt. 
Minst sagt. 
Kläfford är den som har minst idol utstrålning, fredag efter fredag. Totalt obefintligt. Utvecklingen noll. 
Den som utvecklats är däremot Hanna Ferm, 17 år, från Pixbo utanför Göteborg. Hon kan bli hur stor idol som helst.  Hanna är min personliga favorit till ta hem hela tävlingen. Bra röst i kombination med en stark scenutstrålning, kan bära hur långt som helst. Säkert som amen i kyrkan vi får se Hanna i Melodifestivalen, ett annat år. Heja Hanna!Från din TV-farfar.

Inga kommentarer: