torsdag 23 november 2017

Bildextra: När Centrumtorget i Lomma revs

På löpsedeln kan ni se det exakta klockslaget när rivningshysterin av det gamla Centrumtorget i Lomma pågick som värst. 
Det var efter byggsemestern, sommaren 2010, maskinerna rullade in över torget som skulle komma jämnas med marken. 
En alldeles unik rivning. 
 Jag följde det dagligen. 
Tog massor med bilder. 
Skrev otaliga inlägg på bloggen. Historia skrevs i rök och damm. 
Jag tog klockslaget. 
Du som var med minns det säkert. Lommabornas intresse enormt. 
Sedan dess har Lomma fått tusentals inflyttade invånare. Då är det lätt att tro, att dagens Centrumtorg alltid sett ut som det gör i dag. 
Det har det alltså inte.
Jag kan endast visa upp en liten skärva av allt det unika bildmaterial jag sitter på. I dag ett historiskt material.
Jag kom mycket nära. 
Gjorde det man inte fick göra: klev över avspärrningar.
Skulle lätt hålla för en succéartad utställning på Lomma bibliotek. Det handlar bara om tid, kraft och god hälsa. 
Det är väl det sista jag skulle stupa på. 
Håll till godo. 
Det finns mera. 
Mycket, mycket mera.

Inga kommentarer: