onsdag 4 oktober 2017

Beata i Bjärred satte blixtlås på vintern

Så här glad blev jag. Jag kramar Beata av tacksamhet. 
Jag är förberedd på vinterns ankomst mitt i rasande höststormar. 
Ni vet hur det är. 
Du har en vinterjacka som är din favorit. 
En dag börjar blixtlåset svaja för vinden. En annan dag står du där med tappen i näven, mitt på jackan som är vidöppen för attacker från isande vindar, regn och snö. 
Ditt kära gamla blixtlås (dragkedjan) har lagt av. 
Då är goda råd dyra. 
Antingen köpa ny vinterjacka eller göra som jag. 
Letar upp en riktig sömmerska. 
Dessa sällsynta klenoder finner man helst i en mörk källare. Jag fann min Beata i ett villakvarter i Bjärred. 
I källaren. 
Beata vände och vred på min vinterjacka med en punkterad dragkedja som såg ledsen ut mitt i all bedrövelse.
”Blixtlåset måste bytas. Jag fixar det,” sa Beata och log så där svalt som endast sömmerskor i en mörk källare kan le. 
I dag hämtade jag min exklusiva vinterjacka. 
Beata har satt blixtlås på den kommande vintern. 
Jag är glad. 
Vinterjackan är glad. 
Beata blev så glad, att hon visade upp andra trevliga saker för mig. Beata samlar gärna på gamla lakan.
Sedan syr hon förnämliga klänningar av lakanen. 
Bara i Bjärred i Lomma kommun, gott folk. 
I en källare.
Naturligtvis. 

Inga kommentarer: