fredag 22 september 2017

Lomma-Ali får ingen hjälp av kommunen

När jag i onsdags skrev om grönsaks-och frukthandlaren Alis situation på bloggen, gick proppen ur mänskligheten. 
Några tusen vallfärdade genast in på bloggen. De flesta Lommabor, men även andra från olika håll i landet. Även på Facebook visades upp ett stort engagemang. 
Fastighetsägarens besked att Ali ska bort från sin nuvarande lokaler till den 30 september 2018 blev ett dråpslag. 
Jag visste att Ali genom åren blivit en mycket populär person i byn, men inte så till den milda grad: bloggen höll på sprängas i bitar. 
Därför tog jag i dag ett snack med, fastighetschefen Göran Samuelsson i Lomma kommun. Finns här kanske hjälp att hämta.
”Jag tycker synd om Ali, fattas bara annat. Vi skulle gärna hjälpa honom, men har inga möjligheter. Bostadsmarknaden i kommunen överhettad. När det gäller lokalfrågan har vi inget att erbjuda Ali. Lokalfrågan hanteras av privata aktörer. Han måste alltså vända sig till den privata marknaden," svarar Göran Samuelsson mig och så surrar vi lite om Veidekke, bygg-och fastighetsbolaget som har mycket på gång i Lomma. 
Annars. 
Klar besked på blankt papper. 
Från Lomma kommun. 
Ali själv blir glansig i ögonen och suckar tungt. 
Framtiden i Lomma för Ali är med andra ord ytterst bekymmersam. Det krävs närmast ett under för rädda Ali.

Inga kommentarer: