fredag 4 augusti 2017

TV-serien cowboykåken under attack

Indianerna anfaller i gryningen. För Dick Bewarp som helt på egen hand byggde en sanslös cowboykåk i natursköna Jämtland, har livet förvandlats till ett glatt helvete. Nej, det är inte indianerna som anfaller utan turistinvasion. 
Trots SVT visat cowboykåken på sämsta tänkbara sändningstid som man velat gömma undan serien, har tittarna hittat Dick och hans enorma bygge-cowboykåken. 
Det började med en och annan turist som så att säga hade vägarna förbi. Dick förvånad att någon brydde sig. 
Öppnade sin famn och cowboykåken på vid gavel. 
Det skulle snart visa sig vara bara början. 
I veckan exploderade plötsligt turistinvasionen. 
Attacken ett faktum. Precis som indianerna i barndomens cowboyfilmer, kommer de från alla håll och kanter. 
På Facebook skriver Dick: 
”Sorry men nu får jag fan börja ta betalt... Igår var det runt 10 guidade turer runt kåken och ca 50 st turister i mitt vardagsrum. Så nya regler, en gåva eller hundring eller dra dit pepparn växer! OBS! Respektera öppet tiderna kl. 12-14.” 
Det är raka puckar. Precis som vi lärt känna Dick i TV-serien. Mannen som gör vad som faller honom in. En plötsligt popularitet som SVT missat helt. Det har blivit något av en Snoddas effekt. 
Jag frågar Dick om han var beredd på denna anstormning av turister. 
”Skojar du...det har blivit för stort. Kul för bygden, jobbigt för mig. Kör augusti ut. Sedan helgöppet och stängt i november. Det är planen,” svarar en turistsvettig Dick Bewarp och pustar inför en ny dag. 
Jag kommer tänka på den finländske succéförfattaren, Arto Paasalinna. Dick och hans cowboykåk skulle utan tvekan passa in i Paasalinnas vansinnigt roliga böcker som översats till ett 20-tal språk. 
Det märkliga är att Arto Paasalinna själv, haft ett stort intresse av bygga det ena huset efter det andra som hobby. 
Se där-kopplingen till cowboykåken. 
FOTNOT (1): Ni som missat serien. Se den skyndsamt på SVT-play.
 FOTNOT (2): Under fredagens eftermiddagen meddelar Dick Bewarp på Facebook följande:
Nu stänger jag kåken på en vecka. Dags för semester till sydligare grader. Min läskiga och livsfarliga bror Anders Bewarp kommer att passa kåk och hundar, och han vill inte se en turist så lång ögat når. Cowboykåken är nu stängd tom 12 Aug, adjökens!

Inga kommentarer: