torsdag 17 augusti 2017

Lommatankar i gryningen

För en tid sedan satt jag och Hyvel-Börje och språkades vid i min luggslitna Täppa. Luggsliten efter en kall och regnig sommar. 
För inte alls länge sedan prunkade Täppan av frodig grönska. Jungfrulig blomster till glädje för humlor och bin. 
Plötsligt hör vi ett motorljud, från den för dagen blåa himlen. 
”En Merlin V12 Rolls-Royce”, sa Hyvel-Börje som den naturligaste sak i världen. 
En Merlin V12 Rolls-Royce. De främsta flygmotorerna som tillverkades under andra världskriget. 
Hyvel-Börje kunde inte förstå att jag inte tog den passningen. Oteknisk som jag är, älskar jag däremot den typen av snabba kommentarer. 
Sedan drog Börje den om papegojan. 
Vansinnigt roligt. 
Det är sådan samvaro jag sätter värde på. 
Det finns för övrigt alldeles för många svenska journalist som kan skriva tröttsamt tråkiga artiklar om vattenpumpar. 
Nej, jag saknar Expressens Gösta Ollèn (1918-1996) som var min favorit journalist. Han kunde skriva roligt om precis vad som helst. Det är en stor konst. Gösta hade en penna som inte skapas längre. 
På tal om andra djur än papegojor. 
Holm-Lennart utanför Halmstad, är ensam om i världen, att ha blivit nerskiten av en anaconda, jätteormen, ni vet, när han lirade på en Paul McCartney-bas. En oslagbart kombination. 
Av bara farten glider jag över till sommarens festligaste bild. Den får min lekkamrat sedan snart 60 år tillbaka, Leif Georg, bjuda på. 
En toalettstol som pallar både Montezumas hämnd och Delhi belly. 
På samma gång. 
Så lättroad är jag. 
Ha en bra dag.

Inga kommentarer: