torsdag 24 augusti 2017

Katastrof för gunghästen i Lomma

Det är den här små typen av läckra lokala nyheter som på något vis gör tillvaron större. 
Det råder något av ett katastrofläge för den klassiska gunghästen bland lekplatserna i Lomma. 
Den finns inte. 
OM den finns är det i form av otympliga stendöda djur eller kringel-krångel lekverktyg för äldre barn som snart ska konfirmeras. 
Nej, gunghästen finns inte längre. 
Hur kunde det gå på detta viset? 
Gunghästen har alltid varit de små barnens favorit i lekparken. Vem har bestämt gunghästens död? 
Ja, det kan man verkligen fråga sig. 
Jag fann en pärla, en bit bort från min egen dörr-se löpet. Men så började också mitt bostadsområde byggas under 1980-talet. 
Då var gunghästen lika självklar som sandlådan. 
Jag knallade runt med min el-scooter under förmiddagen. Besökte ett otal lekplatser. Både dagislekplatser och de mer offentliga lekmiljöerna. 
Inga gunghästar. 
Varför detta öde? 
Vem tog död på gunghästen?
Vad har gunghästen gjort för ont? 
Det var på vippen jag föll i gråt över el-scootern. Däremot fanns det gott om kringel-krångel leksaker för barn som snart ska konfirmeras. 
Vem glömde bort våra små barn? 
Jo, en vuxen med stor röv som inte får plats i en gunghäst. 
Låt barnen få tillbaka gunghästen.
Rädda gunghästen!

Inga kommentarer: