torsdag 31 augusti 2017

Janne ”Loffe” Carlsson är död-vi minns honom i Lomma

Hela Sveriges "Loffe" förtjusade Lommapubliken i festivaltältet nere på Lomma Beach i slutet av maj i år. 
Janne "Loffe" Carlsson hade med sig sitt bluesband. Han öste på i vanlig ordning. Det blev stor succé. 
Vad ingen visste var att den fenomenala trummisen led av långt framskriden cancer. Loffe var faktiskt döende där bakom sitt trumsätt. 
I samband med hösten 2016 hade multikonstnären, Janne ”Loffe” Carlsson, en vernissage av sin konst på Lomma bibliotek. Det blev mycket uppskattat, även om det fanns vissa besserwisser som var motståndare till visa upp en kändis konstverk. 
I samband med den här utställningen fick jag reda på cancern. ”Loffe” tog, från och till, cellgifter. Mådde så klart inte så bra alla gånger. Trots det märktes inget utåt. Han var sprallig och lättsam som alltid. 
En sak var viktig. 
Jag fick lova att inte skriva på bloggen om hans dystra helvete med cancern. Det var hans personliga kamp som ingen utomstående hade med att göra. 
Jag garanterade honom min tystnad.
Definitivt inget på bloggen.
Så blev det också.
Jag höll tyst.
Nu när sjukdomen släckt ett vansinnigt spännande liv, tycker jag mig kunna bryta mitt löfte. Alla skriver om Loffes cancer som till slut tog hans liv. 
Hyllningarna till en stor konstnär som gått bort är stora. Många är chockade. Ingen visst ju något om hans cancer. 
Hyllningarna som nu strömmar ut, är han värd många gånger om.
 Janne ”Loffe” Carlsson var en extra fin och rolig människa. 
Vila i frid. 
FOTNOT. Bilden på löpet har jag lånat av Lomma Event. Tack.

Inga kommentarer: