tisdag 1 augusti 2017

Fritidsbåt med Brasiliens flagga-sjödrama i Lomma Hamn

Måndagen var en fin svensk sommardag i Lomma. Jag tog min el-scooter och körde en bit ut mot hamninloppet. 
Stannade. 
Drog in nyttig sjöluft i lungorna. 
Då får jag se en fritidsbåt i trä som verkar kämpa sig in i hamninloppet. Båten ser inte ut att må bra i den lilla sjögång som råder. 
I aktern skymtar jag en Brasiliansk flagga. Högst ovanligt på dessa breddgrader. Min nyfikenhet väckts. 
Vid min sida har hamnkaptenen/fogden, Lars Jörnvi, slutet upp. Brunbränd och fin, precis som en hamnkapten ska vara. 
Även Lars spanar in det udda ekipaget som är en träbåt på svaj. Plötsligt lägger sig den brasseflaggade båten på tvären. Rakt över hamninloppet. Och verkar backa mot stenbeläggningen ut mot piren. 
Lars brunbrända ansikte får plötsligt skarpa drag. 
”Vad gör han. Bara inte båten hamnar i stenpartiet. Då blir det kris”, mumlar Lars i mitt högra öra. 
Oro i rösten. (texten fortsätter efter bilderna)
Efter diverse trixande kommer fritidsbåten med Brasilians flagga på rätt köl igen. Fortsätter sakta framåt. 
Nästan skadeskjuten. 
Uppför Höje å. 
Jag följer efter. 
Knopen perfekt anpassad till scooterns sköldpaddsfart på landbacken. En brassebrud som ska visa sig heta Thalita fungerar som hopp-i-land Kalle-se ovanstående bild. 
Till slut ligger båten fast förankrad vid kaj. 
Tid att pusta ut.
Jag ropar till familjen. 
Bent är ett enda stort leende, samt hustrun Thalita, de två sönerna, Joao 11 år och Isac 6 år som drömmer om bli-givetvis-fotbollsproffs. 
Thalita ler i sin tur mot mig med den brasilianska kvinnans förtjusande charm. Så kommer storyn.
Paret träffas i São Paulo, Brasilien. Bent arbetade i jättestaden för Lundaföretaget, Tetra Pak. Flyttade till Lomma för 1,5 år sedan. 
Med i kärlekskarusellen åkte den brasilianska flaggan.
Thalita (fräckt namn) trivs ypperligt i Lomma och Sverige. Bara hon slapp potatis, potatis och sedan ännu mer potatis. Ja, så då inlagd sill med den vedervärdig snapsen. För inte tala om Kalles kaviar. 
Matsedel som även ratas av brasilianska fotbollsspelare i Sverige. 
Vad hände då med båten? 
Jo, den ena motorn lada av mitt ute i Öresund. Inget vidare läge. Ekipaget kunde med nöd och näppe stånka sig hem med en motorn som fick slita för två. 
”Fast hem kom vi i alla fall”, skockar Bent förtjust. 
Även om det var fara på färde vid själva hamninloppet till Lomma. Båten ställde sig helt enkelt på tvären. Backade hotfullt mot pirens stenläggning. 
Ett litet sjödrama denna fridsamma sommardag i Lomma. 
Du har precis läst om det. 
Bara här.

Inga kommentarer: