söndag 16 juli 2017

Upptäcktsfärd Lomma: Sveriges enda smyckesträd-sensationell semestertripp

Tog en semestertripp med bilen bland Lommas välansade villakvarter. Ett ovanligt utflyktsmål för en semestertripp. Andra väljer Österlen, Blekinge eller High Chaparall i Småland. Jag valde Lomma. 
Inte långt att köra. 
Ingen trafik att tala om. 
Tomt på folk som en fridsamt högmässa i kyrkan. 
Det fanns endast ett riskmoment. 
Min lilla vita bil riskerades hängas ut på Stasi-hemsidan Lommakoll på Facebook som varnande inbrottsbil. Ibland får man spela högt. 
Jag fastnade för två villaträdgårdar. 
Först den med smyckesträdet-se löpsedeln. 
Husägaren packat in ett äppelträd(?) med tusentals smycken. Rent av sensationellt. Sveriges maffigaste om inte den enda smyckesträdet. 
Trädet packat som ett smyckeskrin. 
Makalöst. 
Jag stannade till. 
Det krävdes bildbevis. Ingen skulle annars tro mig.
Några tvärgator längre bort, dök nästa överraskning upp. En villaträdgård som fått växa vilt. Aldrig någonsin blivit ansad. 
I den gröna röran kan man ana en halvt däckad torkvinda sticka fram. Jag har aldrig sett någon liknande i hela mitt liv. 
Jodå, det bodde folk i kåken. 
Utan gröna fingrar. 
Kanske ändå. 
Gröna fingrar. 
Vet inte hur man ska bedöma en sådan vildvuxen trädgård. 
Jag körde sakta hemåt, ca två kilometer. Lätt skakad över min lilla sensationella semesterutflykt i Lomma. 
Billig tur. 
Knappt dragit någon bensin alls. 
I byn har vi nu ett nappträd, kärlekslås på Varvsbron, en äkta djungelträdgård samt en villatomt med ett äkta smyckesträd. 
Det där sista går inte av för hackor.

Inga kommentarer: