måndag 3 juli 2017

Almedalen: Jonas Sjöstedt bluffade om helgöppna vårdcentraler

Vänsterpartiets ledare, Jonas Sjöstedt, blev först ut med ett valfläsk i Almedalen: kvälls-och helgöppna vårdcentraler. 
Därmed har VPK hakat på sjukvårdsracet som markerats upp som en stor valfråga 2018. Problemet är att partiledare Sjöstedt verkar dålig påläst. Frågan är hur ofta han själv brukar söka vård på en vårdcentral. 
I Rapport fick han frågan hur många av landets (ca 1000) vårdcentraler hans förslag bör gäller. 
”En i varje landstingsområde”, löd partiledarens svar. 
Det skulle bli 20 till antalet i så fall.
Då ringde det en kyrkklocka i mitt huvud. 
Jag borrade ner mig i frågan. 
Snabbt fick jag fram en hel rad med vårdcentraler i landet som redan har kvälls-och helgöppet. Det finns i Malmö,, Lund, Landskrona, Kristianstad samt åtskilliga andra platser i Svea Rike. På Sjöstedts egen hemmaplan, Stockholm, finner jag minst 11 vårdcentraler i form av närakut med kvälls-och helgöppet. 
Vad säger man? 
Jo, nu är det kokta fläsket stekt, herr Sjöstedt. 
I dag är det liberalernas ledare, Jan Björklund, som ska leverera i Almedalen. 
Vi håller ett vakande öga på mer valfläsk.

Inga kommentarer: