tisdag 13 juni 2017

Bullkriget i Lomma-även här fick Frankrike stryk

Det är inte bara i fotboll som vi slog Frankrike. Även i Lomma åkte Frankrike på stryk. 
Lomma tog hem bullkriget med råge (ursäkta, kunde inte låta bli). För några år sedan öppnade det franska bageriet, Gateau, i byn. Läget bra. 
En gågata kopplad till Centrumtorget med tungviktaren Lomma Hembageri en bit bort. 
Bullkriget ett faktum. 
Hembageriets ägare, mäster själv, Per Ståhl, log segervisst när jag tog stridstempen-se lilla bilden till höger. 
Visst är det gott med franska bullar, men Hembageriets frallor med originalreceptet från 1953 slog snart ten and out på Frankrike. Deras Petit Gateau som faktiskt smakade fågel-om Herrskapet förstår vad jag menar-stod inte upp i många ronder. 
Den 19 mars i år fick man slå igen butiken. 
Satsningen i Lomma skulle visa sig bli mindre bra för fransmännen som driver 22 bagerier i Stockholm. 
Det som funkar i huvudstaden funkar dåligt i Lomma. Om inte annat fick krogen, Olivera, dyrt lära sig den läxan. 
Jag kan riktigt höra, Per Ståhl, viska i mitt öra:
”Vad var det jag sa?”

Inga kommentarer: