tisdag 9 maj 2017

Nu finns Calle Rockbäcks uppfinning-LAMPA till rullatorer och käppar

Det finns vissa dagar som är bättre än alla andra dagar. En sådan dag är i dag. 
När jag sommaren 2014 hamnade i rullator träsket efter en olycka, upptäckte jag genast en svaghet: varken kryckkäppar, vanliga käppar eller rullatorer var utrustade med en lampa. 
Den handikappade fick famla omkring i mörker. Fullständigt livsfarligt. 
Jag monterade då en helt vanlig ficklampa på min rullator-se den upplysta gräsbilden på löpsedeln. 
Jodå, jag skrev om min innovation på bloggen. 
Många jag mötte med min belysning tyckte det var en väldigt fiffig lösning på ett stort problem för den handikappade. 
Samtidigt monterade jag på min rullator en s k Helan & Halvan tuta, köpt för några tior på Burlövs köpcentrum. 
När jag kom tutande väckte det muntrationer hos allmänheten. Fiffiga Rockbäck hade både lampa och tuta på rullatorn. 
Tre år senare, alltså i dag som är en sådan förtjusande dag, har det plötsligt blivit verklighet. För 250 kronor kan man hos MediStore köpa en kraftig LED-lampa med universalfäste-se bilden på löpsedeln. 
”Ökar säkerheten och du syns”, skriver man. 
Helt rätt. 
Nu väntar jag bara på att min andra uppfinning med Helan & Halvan tutan också ska bli förverkligad. 
TUT, på er tills dess. 
FOTNOT. Nej, jag får inte ett korvöre för innovationen med lampan. Tog aldrig patent på det. Bryr mig inte. Det viktigaste är att det blir till en hjälp för handikappade i tillvaron.

Inga kommentarer: