onsdag 10 maj 2017

Mina tulpaner blir poesi i den kalla våren

Täppans vackra röda tulpan har valt gömma sig bland hortensians grönskande blad. 
Där står den rödblommig och fin i vårkylan. 
Täppans vackra gula tulpan, har valt krypa in i syrenen. 
I dess rikliga bladsystem söker den skydd från vårkylan. 
Det är nästan poetiskt vackert, men bara nästan, skulle poeten själv säga. Själv minns jag våren 2009. 
Varm och skön. 
Redan den 28 april slog syrenen ut i blom. Det var faktiskt rekordtidigt. Publicerade då bilden här nedanför som bildbevis. 
I år har en gul tulpan sökt skydd mot kylan i samma syrenhäck. Och en röd i hortensians bladsystem. 
Tänker på Dan Andersons dikt om en gammal kolare: 
Min lyktas ljus går flämtande 
för min tunga, klumpiga fot - 
jag är en förlupen människa, 
som lever bland jord och sot. 
Jag är gammal - jag fyllde sjuttio 
en mödans rökiga natt, 
när i ångande dunst över skogarna 
fullmånen gulröd satt.

Inga kommentarer: