fredag 5 maj 2017

Lagligt? TV4 ger sprit åt barn i Sveriges yngsta mästarkock

Det är möjligt att det hela är en storm i ett vattenglas. Det kan också vara ett överslag av en sur gubbe (jag). Hur som helst, så är frågan berättigad. 
Jag ifrågasatte om det var rätt och riktigt av TV4, att ge barnen (8-12 år) i programmet, Sveriges yngsta mästerkock 2017, vin till sin matlagning. 
Reaktionerna på mitt blogginlägg blev övervägande positiva. Det var fler än jag som grunnat över frågan. Någon blev emellertid lika sur gubbe som jag. Menade att jag piskade upp en hysteri kring småkockarna. 
Nu är jag ingen jurist. Det där med den svenska lagboken är för mig och många med mig, en snårig läsning. 
Det räckte jag gick in på polisens hemsida för hitta svaret-se här nedanför. 
”Langning av alkohol är en brottslig handling som innebär att någon olagligt köper ut, säljer eller ger bort alkohol till en person som är under 20 år. Langning kan ge böter eller fängelse i upp till fyra år.” 
Skriver alltså polisen, så vi alla begriper lagtexten. Om jag fattar det rätt, ger faktiskt TV4 bort alkohol till personer som är under 20 år. Småkockarna är som sagt var, från 8 år till 12 år. Polisen fortsätter: 
”Framförallt när det gäller unga under 18 år, är all alkohol i någon mening att betrakta som illegal.” 
Någon borde alltså agera. 
Jag har gjort mitt.

Inga kommentarer: