måndag 6 februari 2017

Koranen-min sökning efter humor i Islam

Jag vill först starkt betona att jag har den största respekt för alla heliga skrifter. Inte minst Koranen som är islams heliga skrift. Ett rättesnöre för 1,6 miljarder muslimer runt om i världen. 
Respekt. 
För att förstå den muslimska humorn, är det en bra början och läsa just profeten Muhammeds uppenbarelser som bygger upp Koranen. 
I alla fall ge den ett försök. 
Visserligen sa Irans högste ledare ayatolla Khomeini en gång, att det inte fanns några skämt i Islam. 
Det har jag svårt att tro på. 
Jag vet inte om det i Sverige finns några muslimska ståuppare. Jag finner mest koranskolor, gemensamma bönestunder eller lördagsföreläsningar. 
Låter inte så upphetsande precis. 
Andra sidan. 
Vad vet jag? 
Ingenting, egentligen. 
Det är den luckan jag nu tänkt försöka fylla, utan hjälp av någon skäggig imam. Jag är van att klara mig själv. Behöver ingen religiös funktionär.
Koranen jag håller i min hand är inte på arabiska. Budskapet-det heter så-är översatt till svenska. Översättningar räknas därför inte som en äkta helig skrift. Det är en tolkning av dess mening och budskap. 
Svårt redan här, alltså. 
Vi får se vad jag mäktar med i min sökning efter humor i Islam. 
Bilden vi förmedlats är ofta unga, kränkta, arga, och humorlösa muslimer. 
Koranens budskap jag håller i mina händer är på över 950 sidor. 
Pust! 
Man kan hålla sig för skratt för mindre.

Inga kommentarer: