fredag 24 februari 2017

Cecilia Brækhus v/s Klara Svensson-damboxningen slår mig knockout

Jag erkänner rakt av: damboxning har aldrig varit min grej. 
Orsaken är som den är. 
Tillhör de gamla trötta som drunknat i ”old champions”. Såg årtionden före Youtube fanns, alla de klassiska tungviktsfighterna i boxning, från Jack Johnson, Jess Willard, Jack Dempsey, Joe Louis och Ingemar Johansson (stort). 
Rubbet. 
Var t o m inläst på Jim Corbett (1892-1897) som var först ut. 
Fastnade svårt för Rocky Marciano (1952-1956). Filmerna ofta av usel kvalité. 
Så kom då damboxning. 
Det funkade inte för mig. Gillade inte se på när tjejer pucklade på varandra. Undvek det rätt gärna. 
Så kommer då norskan Cecilia Brækhus farande med fem(?) VM-titlar. Obesegrad i 29 matcher, 8 knockouts. 
Så kommer då Klara Svensson från Höllviken med 17 vinster (5 KO) samt en förlust. 
Kan Klara stoppa norskan i marschen mot Rocky Marciano rekord med 49 obesegrade matcher med hela 43 knockouts? 
Nej, norskan är en poängmaskin medan Rocky var en slagmaskin. 
För första gången kommer jag sitta klistrad i TV-soffan i kväll 22.00 i TV3. 
Damboxningen har besegrat mig på knockout.

Inga kommentarer: