torsdag 5 januari 2017

För kallt för en bastu

I dag har det varit för kallt, att skriva något. Därför kör jag med SMHI:s färg för sträng kyla på löpsedeln. 
I Lomma har det varit -6 grader under eftermiddagen. I vinden -14 grader. Det räcker till för en stackare ska gå i baklås. 
Tänker med fasa på Norrland. 
Där har det visst varit över fyrtioett (-41) grader. 
Stackars människor. 
För inte tala om alla flyktingar på diverse asylboende i Norrland. De måste begrunda nitlotten de drog med viss svårmod, när de valde Sverige till sitt nya hemland. 
Inte har jag någon bastu heller. 
Läste om en undersökning i Finland. Bastubad lär stoppa alzheimer. I alla fall var det fler åldringar som slapp sjukdomen om de badade bastu, än de som struntade i att bada bastu. Hoppas jag fattat det rätt nu. Annars skrev jag fel.
Orsaken i så fall enkel. 
Jag har inte badad bastu sedan jag vet inte när. Det måste ha varit på Bosse Larssons tid. Fotbollsspelaren inte allsångsledaren.
Det är inte precis någon tröst i kylan, då man verkligen skulle behöva en bastu. 
Heller inte.
Hur var det nu?
Får väl trösta mig med, att det är för kallt för en bastu.
Det är inte bara kylan som knäpper.
Fattar ni den då? 

Inga kommentarer: