måndag 9 januari 2017

Bloggen avslöjar: Nato-soldatens fältranson

Den här historien började egentligen i somras. 
Jag fyllde 70 år. 
Tog med mig min familj med fem barnbarn till nöjesparken, BonBon i Danmark. Ställde till med ett rejält barnkalas bland karuseller, glass, hamburgare och läsk. 
Det blev till ett minne för livet för alla inblandade. Givetvis fick farfar presenter: vissa seriösa, andra skönt galna, helt i farfars stil. 
En av de mest egendomliga presenterna stod sonen Johan för. Han hade besökt Nato-anläggningen Stevnsfort mellan Rødvig och Højerup. 
Under det kalla kriget skulle Warszawapaktens flottstyrka i Östersjön inte få tillgång till världshaven. 
Det var alltså blodigt allvar fram till kalla kriget slocknade 1991.  
Numera är fortet ett museum. Säljer minnessaker till besökarna.
Johan köpte och gav mig ett paket med en fältranson för en Nato-soldat under det kalla kriget. 
Det är sådant vi stora barn tycker är skojigt. (texten fortsätter efter bilden)
Nu skramlar världen med vapen igen. Statsminister Stefan Löfven presenterade i går en nationell säkerhetsstrategi på Folk och Försvars Rikskonferens i Sälen. Myndigheterna planerar åter skicka ut en krigsfolder till folket osv. 
Det är i ett sådan skarpt läge det är hög tid syna innehållet i den där fältransonen jag fick i 70-års present. 
En sak är då säkert. 
En Nato-soldat får icke vara allt för hungrig. 
Jag fann: 
några grova kex, en liten burk leverpastej, pyttesmå paket med russin och jordgubbsmarmelad, chokladrullen Jankie, lite juice att dricka samt en plastkniv. Sedan var det inte mer.   
Inte mycket att fylla en hungrig soldat med. 
Alltså inget för ett matvrak. 
Det ser mest ut som ett skämt, men är faktiskt på allvar. 
Jag tror jag går ut i köket och vräker i mig en Skogaholmslimpa.

Inga kommentarer: