måndag 5 december 2016

Lennartz skor besökte Lomma

Lennart till vänster har bruna skor. Lennart till höger svarta. Lennartz-låter nästan som ett dansband. Det har faktiskt funnits ett dansband som hetat just Lennartz. 
Lennart med de bruna skorna växte upp i en lanthandel i Uppland. Faktum är att han hade kunnat tapetserat hela Sverige med just lanthandlare. 
En krisbransch. 
Allt till Miljöpartiets glädje, med en marscherande, Gustav Fridolin, i täten som en stolt tamburmajor. 
I stället blev det så att Lennart med bruna skor tapetserade Sverige, Norge och Finland förtjänstfullt med nya fräscha kök. Det är inte helt omöjligt, att Gustav Fridolin själv, har ett kök från just Lennart. 
Lennart till höger på ovanstående bild. Han med svarta skor. Kan inget om varken lanthandel eller kök. 
Det skulle i så fall vara att han är en fena på att laga den berömda ”Snöstorpakorven” i sitt trivsamma kök. Gustav Fridolin får gärna receptet. 
Nej, denna Lennart är en stor humorist som fått Halmstad till att skratta gott. Teater-och revyscenen är alltså hans vapen i stället för kök. 
Faktum är att här kommer också rockmusiken in i bilden. Lennart med de svarta skorna var under 1960-talet rockstjärna med tjusigt idolporträtt i dåtidens stora ungdomstidning, Bildjournalen. 
Jag var avundsjuk så jag tuggade i mig trycksvärtan. 
Båda Lennartarna är mina speciella vänner sedan Hedenhös. 
Lennart med de svarta skorna och jag opererade vår första nalle så träullen rök redan i nappåldern. 
Lennart med de bruna skorna fyllde på min minnesbank med vilda ungdomsår. 
När min son Johan hade sitt trevliga boksläpp i lördags på Lomma bibliotek, dök de båda Lennartz upp. 
Det gör inte saker och ting sämre, att båda heter Eriksson till efternamn. Utan att vara det minsta släkt. 
Den förtjusande bokillustratören, Johanna Arpiainen, såg något förvirrad ut när hon tecknade Rekordfarfar i deras böcker. 
Vi är vänner för livet. 
Samma galna humor har vi också. 
Det, Gott Folk, är något att värna om. Speciellt när två av oss har fyllt 70 år tidigare i år. Lennart med de svarta skorna når samma vuxna ålder som förspel till årets julafton. 
Härligt möte i Lomma den andra advent. 
Synd om er som missade oss.

Inga kommentarer: