tisdag 27 december 2016

Kalle Anka årets succé i TV

Sedan 1960 har Kalle Anka och hans vänner önskat oss en god jul i TV. Jag ljuger om jag skriver, att jag sett HELA Kalles jular under alla dessa år. 
Utan tvekan är det i alla fall enormt många. Det var länge sedan jag tappade räkningen. 
De senaste åren har jag emellertid upptäckt en smygande förändring. 
Vuxenvärlden skakar av upphetsning när klockan närmar sig 15.00 på julaftonen. Allt är noga inräknat och planerat på sekunden. 
Barnen som är födde under 2000-talet stirrar förundrat över vårt beteende. De förstår då rakt ingenting. Bortskämda som de är med tecknade filmer på längden och tvären året runt i TV. 
Det hjälper inte. 
Vi sitter där vi sitter.
Vi vuxna.
Damer som herrar.
Enligt preliminära siffror från mätföretaget MMS var det 3,7 miljoner som tittade på programmet under julaftonen. 
Förklara det för mig den som kan. 
Kalle Anka och hans vänner årets mest sedda program. 
Uppdrag Granskning med Janne Josefsson i spetsen borde gräva fram hemligheten i Ankeborg.

Inga kommentarer: