måndag 12 december 2016

Julens delikatess i Lomma: Jag testar grisfötter

Det är inte konstigt jag ser misstänksam ut på bilden. Det är nämligen första gången i mitt omåttligt spännande liv som jag tester en av julbordets fröjder, enligt gammal sed: inkokta grisfötter. 
I Lomma är det på så vis ordnat, att det är Mårtenssons Livs som kan hantverket sedan över 100 år tillbaka. Butiken har sedan dess lagt in gristassar till varje jul. 
Varje jul har jag också stirrat förhäxat på den inkokta delikatessen.  I sista sekunden, har jag fegat ur.
I dag slog jag till. 
Köpte med mig två par, ca 450 gram, hem till lunchen. Billigt var det inte, närmare 80 kvidande julpengar. 
För hustrun del var det inget märkvärdigt alls. Hon växte upp med inkokta grisfötter till jularna, bonnadotter som hon är. 
Därför smackade hon och åt med förtjusning. 
Jag var mer än mer försiktig. 
Provade en bit här. 
En annan bit där. 
Det var gott. 
En god sälta med kryddtoppning. Mycket ben att gnaga på. Faktiskt inte alls tokigt. Även om grisen skulle knorra. 
Till detta ingår också inlagda rödbetor, grovt bröd, öl och snaps för den som inte ska köra bil. Det skulle jag. 
Vi får väl se hur det blir till julaftonen. 
Knorr, på er.

Inga kommentarer: