tisdag 8 november 2016

Sportjournalistik: Hillary Clinton vinner över Donald Trump

I ena ringhörnan en söt flicka (nåja). I den andra en mindre söt jultomte (jadå). 
Matchen gäller världens tuffaste och mäktigaste jobb: Presidents of the United States of America. 
Jag har under min levnad upplevt 12 amerikanska presidenter. Från Harry S Truman (1945-1953) till Barack Obama (2008-2016). 
Harry ”atombomben” Truman minns jag inte. Tur är väl det. Dwight Eisenhowers (1953-1961) boning i Gettysburg, har jag besökt. 
Grunnar fortfarande över den halva toarullen som satt kvar i behållaren på toaletten. Generalen och presidenten dog trots allt 1969. 
Den förste valkampen som väckte mitt intresse var Kennedy/Nixon 1960. Sedan dess har jag följt varje presidentval i USA. 
Aldrig tidigare har jag upplevt ett sådant ramaskri som mellan Clinton v/s Trump. Inte minst de svenska medierna satsar som det vore olympiska spel. 
Det har faktiskt blivit rena rama sportjournalistiken med sina överdrifter över hela linjen: tidningarna,  webben, radio och TV. 
Nu har vi också fått Aftonbladet TV3. 
Rolig kvällstidning i TV-soffan. 
Det är liksom ingen hejd på utbudet. 
Fullt ös. 
Den seriösa politiska journalistiken har offrats på altaret. Galenskapen i USA ger oss sportdragningar med löddriga spekulationer och djärva vinklingar. 
Till USA har det skickats ett batteri med svenska journalister. Alltså precis som under ett OS eller ett VM. 
Allt ska täckas. 
Varje amerikan ska intervjuas i TV. 
Varje stålbit från nedlagda amerikanska stålverk granskas. 
Delstaterna manglas: swing states och blå väggen som Hillary har greppat och Donald ska krossa. 
I TV5 åker Filip och Fredrik till USA. Gör en amerikansk variant av kass humor, ”Uti Bögda”. Vi skrattar i TV-soffan.
Vad göra? 
FBI-chefen sparkas ena dagen. 
Kanske en annan dag. 
Opinionsmätningar blir till loppor i pälsen. 
Det börjar faktiskt bli mycket nu. 
För mycket. 
Vem vinner då? 
Hillary Clinton.  
Clintons triumf över Trump. 
Visst, så blir det. Amerika får sin första kvinnliga president. 
Tack vare ett par himmelsblåa ögon.

Inga kommentarer: