tisdag 22 november 2016

Öppet brev till Gustav Fridolin-musical.ly

Jag har hört dig till leda stå och prata luft om läroplanen i skolan. 
Du brukar rada upp det ena ämnet efter det andra. 
Bara tomma ord. 
Luft som sagt var. 
Ändå har du missat hela poängen med dagens skola: musical.ly 
Jag kan nu som den förste journalisten i Sverige avslöja för dig, vad som verkligen gäller i den svenska skolan. 
Inte är det matte, geografi eller historia. Några av alla de ämnen du lagt ut i luften. Nej, det är musical.ly, Gustav. 
Det far just nu som en präriebrand genom landets alla skolor. Grabbarna tycker det är löjligt, medan skolornas tjejer BRINNER för nymodigheten. 
Gustav, jämställdheten är som bortblåst. Dina planer om en feministisk politik för en jämställd framtid, har havererat redan i starten. 
Mitt barnbarn, Alva 11 år, testade musical.ly på farfar (mig), Gustav. 
Hon tog sin platta och filmade gubben. 
En märklig musikslinga hördes. 
Jag skulle då vifta med ena handen, gärna med öronen också, Gustav. Sedan lade Alva på massa saker på mig som jag fattade nada av. 
Gustav, jag hade gjort en musical.ly. 
Helt crazy. 
Jag lovar dig.
Fast, utbildningsminister Gustav Fridolin. Det var många gånger roligare än matte, historia och geografi. 
Vad göra åt detta, Gustav? 
Varma skolhälsningar från Calle Rockbäck

Inga kommentarer: