tisdag 29 november 2016

Eiffeltornet i Lomma lockar tusentals från Frankrike

De senaste dagarna, har jag upplevt en invasion av bloggbesökare från Frankrike som saknar motstycke. Närmare 5000 glada franska män och kvinnor har marscherat in på bloggen. 
Vad som lockar denna massa fattade jag inte till en början med. Det finns trots allt över 3500 blogginlägg som jag skapat sedan starten den 8 juli 2008. 
Något spännande om Frankrike har jag väl knappast skrivit. Tills det slår mig: mitt 1 aprilskämt på bloggen 2014. 
Lomma har varken någon julbock som brinner eller några lockande dalahästar. Något måste göras. 
Då avslöjade jag att kommunen skulle uppföra ett Eiffeltorn på det trista Varvstorget med sina 70 000 kinesiska stenar. 
Jag skapade en lämplig löpsedel med ett Eiffeltorn. Fick kommunhövdingen, Anders Berngarn, ställa upp med ett Eiffeltorn i miniatyr i handen. 
Klappat och klart. 
Någon svalde betet, men snart så kom gapskrattet. Däremot tyckte många det var en kul och spännande idé. 
Det måste alltså vara detta aprilskämt från 2014 som lockar in den franska befolkningen till bloggen. 
Hur gick det då för det enormt trista Varvstorget? Ett torg som det en gång smiddes stora planer för. 
I dag har det blivit en parkeringsplats samt det senaste tillskottet som är på gång: en båttvätt. Jo, ni läste rätt. 
En båttvätt.
Vem reser över halva Europa för att glo på en båttvätt?
Håll med om att det varit avsevärt roligare med Eiffeltornet. Alltså precis som i Paris (HIPP!). Välkommen Frankrike, säger jag.
Till båttvätten. 

Inga kommentarer: