fredag 18 november 2016

Bruksvallarna-skidpremiär med norska cigarrer

Här sitter jag på bilden och drar i mig astmamediciner. För hänga med tiden, är jag korrekt klädd: norsk lusekofta med tillhörande klämkäck mössa. 
Allt utmärkt stickat av min svägerska i Skene. 
Det är inget märkligt med det. 
Det är inte heller märkvärdigt med att jag drar i mig astmamediciner. Nej, jag är inte skidåkare, utan har astma på riktigt. 
I dag är det som bekant skidpremiär i Bruksvallarna. Vinterstudion i SVT stampar för köra i gång. 
Vi har nu fått lära oss, att friska vältränade skidåkare drar i sig norska cigarrer som jag kallar astmamedicinen för. 
”De rör sig i en gråzon. Friska människor ska givetvis inte ta astmamediciner. Visst kan det ha betydelse. Vidgar bland annat luftvägarna,” säger dopingexperter-läs mina läkare-till mig och skrynklar ögonbrynen. 
Redan 2011 blev det liv om astmamedicinerna. Marit Björgen använde det. Den svenska stjärnan, Anna Haag, sa då att 90 procent av alla skidåkare tar astmamediciner. Ett förvånande uttalande som numera drunknat bland alla norska cigarrer. 
Ingen minns det. 
Därför känns det konstigt med dagens skidpremiär i Bruksvallarna. 
Och Vinterstudion kommer lalla på fram till våren. 
Snart är det jul.

Inga kommentarer: