lördag 22 oktober 2016

MFF-match i dag: Varning för Östersund FK

I fredags hade Max Wiman i Sydsvenskan plockat fram, MFF-ikonen, Krister Kristensson. Krister var med det MFF lag som hade det allsvenska guldet som i en liten ask 1964. Tyvärr föll laget i slutstriden på en feldömd straff i Stockholm. 
MFF fick stryk borta mot IFK Norrköping med 3-0. Djurgården IF svenska mästare. Det där sitter fortfarande som en tagg bland MFF-spelarna som var med på den tiden. 
I år tror emellertid Krister att laget fixar det. 
Tar hem guldet. 
Av alla ställen på jorden sammanstrålade jag i veckan med Bertil Elmstedt (två allsvenska guld med MFF), hos tandläkaren i Lomma. Möjligen en lämplig plats för en sådan viktig match som dagens mot svårspelade Östersund. 
På löpsedeln bilden från Sydsvenskan och så Bertil i dag, 79 år gammal, som jag lagt in. 
”Nej, jag tror inte det blir så lätt att spela hem guldet. Matchen i dag blir svår. Så enkelt är det inte,” berättar Bertil Elmstadt bland tandläkarångerna. 
För över 50 år sedan föll MFF på en straff som Djurgården fick på övertid mot IFK Göteborg. ”Ja, alla bilder efter den matchen visade på att straffen var helt feldöm,” slutar Bertil Elmstedt. 
Tandläkaren kallar. 
Själv minns jag den aktuella matchen med stor bitterhet. Fällningen kom helt klart utanför straffområdet. Såg det själv med egna ögon.
Så jag håller med Bertil. 
Se upp MFF. 
Inget är klart.
Det blir som gå till tandläkaren i eftermiddag.
Spännande, ovisst och en pina. 

Inga kommentarer: