måndag 24 oktober 2016

Lommabo har tre systrar med 10 barn fast i kriget mot IS

Plötsligt kommer kriget mot IS alldeles nära mig. Det Ali berättar för mig, skakar om mig riktigt ordentligt. 
Ali flydde med sin familj från Kirkuk i Irak till Sverige år 2000. Bort från Saddam Husseins dårskap. 
Sedan flera år tillbaka bor familjen i Lomma. Här har Ali byggt upp en egen verksamhet, Alis Frukt & Grönt. 
En handel som blivit mycket populär bland Lommaborna. Sedan vet alla hur det gick med Irak efter amerikanarnas invasion. 
Vi fick istället Islamiska staten (IS). som intog både Mosel och Kirkuk. 
Livet blev till ett helvete. 
Nu råder det gatustrider i Kirkuk. 
Staden med närmare en halv miljon invånare ska rensas på IS av den Irakiska armén. Det råder alltså fullt krig. 
”Jag har kvar mina tre systrar med tio barn i Kirkuk. Igår-söndag-lyckade jag för en kort stund få igenom ett telefonsamtal. Min ena syster berättade att livet är ett helvete. Det finns varken mat eller el. De har lite mjöl som de får äta. Gå utomhus är inte att tänka på. IS har krypskyttar på taken och skjuter alla de kan komma åt. Jag vet inte vad jag skall göra för hjälpa mina systrar och alla barnen,” berättar Ali för mig och berätta vidare om systersonen som sitter fast som krigare för det kurdiska förbandet, Peshmerga. Var han fastnat är lite oklart. 
Jag säger till Ali, att är det något jag kan hjälpa till med, så hör av dig. 
”Tack, Calle,” säger Ali och suckar tungt. 
Kriget mot IS kom plötsligt till Lomma, känns det som.

Inga kommentarer: