söndag 23 oktober 2016

Bilkrasch-ögonblicksbilder

Du har som bilförare säkert varit med om det. Plötsligt förändras den jäktande trafiken i kvällsmörkret. Hastigheten sjunker betänkligt. Du ser blåljus lite längre fram på vägen. Många blåljus. Det har hänt en olycka. Nu kan du även se andra utryckningsfordon: brandbilar, ambulanser och polisbilar. 
"Det är på den andra väghalvan," säger någon uppmärksammat i bilen. 
"Ta bilder," skriker jag som den journalist jag är. 
"Några döda," tänker vi alla i bilen tyst för oss själva och känner den där obehagliga skräcken ta plats i kroppen. 
"Kan jag göra något," hinner jag också tänka, innan vi krypkör förbi platsen med olyckans röra på första parkett. Blåljusen spelar upp knyckliga bilvrak som en scen ur en film. På den ena bilen har brandpersonalen fått såga av taket. Ser inget vidare ut. 
Så är vi förbi. 
Andas ut.
Alla trycker åter på gasen. 
När jag kommer hem läser ja på polisens hemsida: två personbilar inblandade i en trafikolycka riksväg 11 vid Särslöv, Staffanstorp. 
Det är allt. 
Några ögonblicksbilder från en stund i livet man helst vill slippa. 
Klockan var gårdagens kväll.
Hoppas alla inblandade klarade sig någorlunda. Tror det. Tidningarna har varit sparsmakade. I dag krävs det dödsoffer om medierna ska haka på.
1955 hade detta varit en stor nyhet.
Jag stannar hemma i dag. 
Läker mina sår efter Östersund FK förnedrat MFF. 

Inga kommentarer: