fredag 16 september 2016

Lomma darrar: Jag blev en slump i statistiken

Fick ett brev från Statistiska centralbyrån i dag. 
Kanske inget märkligt med det. 
Sverige lider numera av statistiska undersökningar om allt mellan himmel och jord. Statistiska centralbyrån är i dessa sammanhang en helig ko: där rätt och riktigt är just rätt och riktigt, kan man alltid hoppas. 
Någon slumpmässig utvald blir man aldrig. 
För det mesta drar men en nitlott. 
Tills nu. 
Statistiska centralbyrån genomför just nu en undersökning om vad vad man som medborgaren tycker om sin kommun. I mitt fall Lomma kommun. Jag blev alltså en anonym slump i den slumpmässigt utvalda statistiken. Självklart fyllde jag i frågeformuläret som tog upp det mesta av vikt i min kommun. 
I vissa fall var jag negativ. 
I andra fall positiv. 
Jag blev nog lite väl positiv. 
Faktiskt. 
Jag stortrivs i min kommun. 
Äntligen fick jag i alla fall bli en anonym sinkadus. 
Med blogginlägget blir jag en offentlig slump som inte avslöjat någonting av mina svar. Bara jag inte nu blir en diskad slump. 
En rent slumpmässig tanke.

Inga kommentarer: