söndag 3 juli 2016

Värmekameror söker motorer bland Tour de France-cyklisterna

Tour de France. 
Historiens största cykellopp. 
Sportens största fuskare. 
Allt kan inträffa. Det gör det också.
Den 16 juli 2008 tog jag tack och adjö av Tour de France här på bloggen. In till döden trött på all doping. 
Det blev inte bättre. 
Snarare värre ändå. 
Cykelkungen själv, Lance Armstrong, vann loppet hela sju gånger. Avslöjad som loppets värste fuskare genom tiderna sedan touren startade 1903. 
I går årets första upplaga av den vildsinta tävlingen. Efter åtta år sitter jag där igen. Sugen på äkta TV-dramatik i fuskarnas storslagna värld. 
Jag blir omedelbart bönhörd. 
Eurosports svenska kommentatorspar, de utmärkta Roberto Vacchi och Anders Adamson-se lilla bilden till höger, avslöjar nyheten om värmekameror: värmekameror, avslöja så inte någon cyklist har en motor inmonterad i ramverket på hojen. 
Det har nämligen förekommit starka misstankar i mindre mer obetydliga lopp. 
En pytteliten Rolls Royce-motor i styret? 
Ramen? 
I Tour de Francen är precis allting omöjligt möjligt. 
Jag blir fascinerad. 
Kan detta vara möjligt? 
Då störtar plötsligt en av årets stora favoriter, spanjoren Alberto Contador (två tidigare vinster), i den hårda asfalten. 
Skador. 
Knä. 
Höger axel värst. 
Upp igen och full rulle. 
Den pajade högerskon langas över från teambilen. Byts i farten. Teamets läkare hänger ur bilen och lappar samman Contadors axel. 
Drama. 
Jag är fast. 
Etapp två i dag. Bra uppladdning inför kvällens bananas. Island möter Frankrike i EM-kvarten. Island vinner. 
På straffar. 
Tänk om det på det hittas en cykelmotor. 
Också det i Frankrike. 
Jag pallar inte mer.

Inga kommentarer: