fredag 8 juli 2016

Bloggens bildgåta löst-legenden Olof Johansson ringde själv

”Hallå! Det är Olof Johansson” 
Precis så började vårt samtal. 
Den f d partiledaren för Centerpartiet, Olof Johansson, ringde själv till mig. 
Olof Johansson, 79 år, var under flera decennier en tung centralgestalt i svensk politik. 
Nu var han plötsligt på tråden. 
I alla fall i mitt öra. 
”Jag är inte mycket för Internet, mail och sånt. Jag ringer hellre själv upp,” började han vårt samtal. 
Det blev ett fantastiskt fint samtal. Faktum är att det kändes som man plötsligt fått en ny vän i livet. 
De mystiska bilderna som plötsligt poppade upp ur mitt charmigt röriga arkiv på centerledaren som barn, mindes Olof Johansson mycket väl. Inga problem alls.
”Jag har fotografiskt minne. Allting sätter sig. Inget glöms bort” säger han vidare och börjar berätta. 
Jodå, hästen framför hölasset som Olof kör på min löpsedeln heter Frej. På den översta bilden här nedanför sitter Olof tillsammans med sin två år äldre syster som lever och bor i Kalmar. Bilden på fotbollslaget längst ner är pojklaget i Kalmar AIK. 
”Jag spelade fotboll tills jag var 17 år, sedan tog studierna överhand. Jag var faktiskt rätt så bra. Minns att jag också blev regementsmästare på I 11 i Växjö,” fortsätter Olof Johansson och grunnar en stund. 
Ty vi kunde inte knäcka gåtan hur bilderna på honom som barn, hamnat hos mig. Det får bli ett mysterium. 
Annars har Olof Johansson fortfarande fullt upp. Aktiv som få. Avslöjar för mig, att han just nu skriver på en bok från sin tid som energiminister i Fälldins regering i slutet av 1970-talet, och miljöminister under Bildts regering i början av 1990-talet. 
Den boken ser vi fram mot av kretsloppets fader som Olof Johansson också kallas för. Ni vet det där med att vi sorterar våra sopor. 
Bilderna på Olof som barn, har jag lovat skicka till honom. 
Med posten.
BLOGGEN FYLLER 8 ÅR 
Så här skrev jag på Facebook: 
”I dag fyller min blogg 8 år. En overklig resa. Från noll (0) till nästan 11 000 000 besökare. 3388 (!) publicerade inlägg, har det blivit. Vissa bra, andra mindre bra till direkt dåliga blogginlägg. Med den höga produktiviteten, går det inte göra en Rembrandt varje dag."

Inga kommentarer: