tisdag 14 juni 2016

Fotbolls-EM: Sverige sämst!

Lyckas man inte få till ett enda skott på mål i över 90-minuters spel, är man helt klart sämst. Så här långt, vill säga. 
Då har ändå tio matcher spelats och 20 lag från olika länder visat upp sig. 
Matchen mot Irland (1-1) vill jag helst glömma. 
Fast en poäng är trots allt en poäng. 
Tack för den pinnen, Ciaran Clark, som nickade in bollen i eget mål. 
I kväll ser jag fram mot den sista gruppen ut på banan med Island-Portugal i topp. Lagerbäck säger sig ha bilden klart för sig hur Ronaldo ska stoppas. 
Vi får väl se hur det går med det. Och hur den isländska sagan slutar för MFF:s mittback, Kari Arnason, som redan innan matchen har mardrömmar om Ronaldo. Hemska minnen från tidigare karusellåkningar. 
Mina tre-i-topp, innan kvällens båda matcher som kompletterar första spelomgången: Italien, Tyskland och Spanien. 
Jag säger bara Italien. 
När det gäller är de alltid att lita på. '
Två helt underbara mål mot Belgien. 
En period i andra halvlek såg det ut som om Belgien tog över matchen. Glöm det. Vi såg, delar av, en uppvisning av den gamla klassiska skolan av italienskt försvarsspel (catenaccio-systemet) som de är världsmästare på. Skapades av argentinaren, Helenio Herrera (1910-1997), i Inter i början av 1960-talet. 
Djävulskt tråkigt försvarssystem att titta på, men ack så effektivt. Belgien fick stånga sig trötta. Sedan small det, 2-0 till Italien. 
På fredag möter Sverige Italien. 
Jag ryser redan av fruktan.

Inga kommentarer: