måndag 6 juni 2016

Flaggminnen: Svenska flaggan i glädje och sorg

Det finns flera saker jag förknippar med den svenska flaggan. 
Vissa upplevelser saluteras med den svenska fanan i topp som olympiska guld, världsmästerskap eller andra storsvenska segrar. 
Då får jag alltid en tår i ögonvrån. 
Andra upplevelser är mindre bra som dödsfall. Då halas flaggan på halv stång. 
Det blev jag medveten om den 21 september 1957. 
Rörsjöskolans flagga i Malmö på halv stång. Norske kungen, Håkon VII, död. Min barndoms skola markerade. 
Jag stod länge och tittade på den halade flaggan. 
Satte sig för alltid. 
Sex år senare fick jag själv hala den svenska flaggan på halv stång. Platsen berömd. Stortorget i Malmö. 
President, John F. Kennedy, skjuten. 
Mördad i Dallas, USA, 1963. 
Jag glömmer det aldrig.
Sorgligt värre.
Därför trivs jag bäst med den svenska flaggan i topp. 
Låt den stanna där.

Inga kommentarer: