tisdag 10 maj 2016

Lommaborna får el i baken

Den här löpsedeln tillverkade jag, till ett föredrag jag höll i Lommas kommunhus för snart 30 månader sedan. 
Lomma har endast väderkänsliga Lomma Beach som lockvara. Något borde göras för locka hit turister. 
Jag föreslog målsättningen att sakta men säkert förvandla Lomma till Sveriges bästa cykelkommun. 
Det skulle visa sig ta närmare 2,5 år, innan den kommunala byråkratin malt färdigt: ut kom en elcykel. 
Poängen är att under en prövotid, kan vem som helst helt gratis, få låna en elcykel. En deposition på 500 kronor får du betala in. Pengarna får du tillbaka, när du lämnar tillbaka elhojen. 
Det var väl inte riktigt så här jag tänkt mig. Sätta el i baken på Lommaborna. 
Begriper inte varför man inte också kan få hyra för en billig peng en helt vanlig cykel.
Meningen är alltså att att elhojen ska var en form av pendlarcykel-till och från jobbet. Turisterna har glömts bort. Även cykelkartan som lagts ut på Lomma kommuns hemsida, har sina uppenbara brister. 
All vår början bliver svår som det heter. 
Det är så sant så. 
FOTNOT. Det är jag som lagt in elcykeln i den märkliga cykelkartan.

Inga kommentarer: