onsdag 11 maj 2016

Lommaföretag med i Panamaläckan?

I natt fastnade jag i det nya väldiga materialet som den internationella journalistorganisationen ICIJ publicerade i mådags kväll. 
The Panama Papers. 
Jag bestämde mig för undersöka om det fanns några företag från Lomma kommun sökbara i den stora databasen. Så det var bara i nattens mörker, plöjda igenom hundratals dokument. Flera gånger om. 
Det var väldigt många företag koncentrerade till Stockholms-regionen. Mycket mindre till Göteborg och Malmö. 
Resten utspridda över hela Sverige som en hagelskur. 
Jag fann några företag i Lund och Karlskoga (släkt där). 
Ett annat företag i Södra Sandby i Lunds kommun, samt ytterligare ett till i lilla Kågeröd utanför Svedala osv. 
Lomma kommun då? 
Nej, där fanns inga noteringar i Panamaläckan om något företag från Lomma som fastnat i svepet så här långt. 
Fast säker kan ingen vara. 
Därför har jag satt ett frågetecken i rubriken. Det kommer nämligen fler, många, många fler Panamadokument. 
De som hittills har släppts, är en droppe i havet av 11,5 miljoner. Fast det räcker till för att Skatteverket får jobba sig blå.
Det skrivs historia i dessa dagar. 

Inga kommentarer: