fredag 15 april 2016

Mitt husdjur-en papegoja i benporslin

Kan man verkligen älska en papegoja i benporslin? 
Ja, det går alldeles utmärkt. 
Titta på gojan på löpsedeln. 
Den är gjort av Beswicks Pottery i London för ca 70-80 år sedan. Inget märkligt med det. Beswick fyllde de engelska hemmen med hästar, hundar samt tusen andra saker i benporslin. Ja, så då också papegojan med nummer 930. 
Massproduktionen har medfört att antikvärdet i dag på min goja ligger på mellan 500-1000 kronor. Inget komma dragandes med till Antikrundan. 
Nu svaret på varför jag älskar min gröna papegoja i benporslin. 
Jag fick den som liten baby under 1940-talet. 
Fick aldrig någonsin leka med gojan. 
Det får jag numera. 
Lärt den till och med prata. 
”När vi får besök säger du: Välkomna in i stugan.” 
Nästa dag tittade grannen Peter in. Gojan: 
”Far åt helvete gubbjävel.” 
Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig, men visst är den fin. 
Trots sin höga ålder lite busig. 
Det piggar alltid upp dagen.
Pussinuss. 

Inga kommentarer: