söndag 10 april 2016

Sverige till OS i handboll. Heja Ystad!

I en skamfilad pärm hittar jag lagbilden från Rekord Magasinet som födde mitt intresse för handboll. 
Ystad IF för ca 60 år sedan. 
Samtidigt invaderade en massa handbollsspelande människor från Ystad mitt barndomshem. Ystadborna blev mina nya härliga släktingar med en skön humor.
Min mamma hade gift om sig med en Ystadsbo. 
Ystad IF fastnade genast. Laget hade även då stjärnor som målvakten Ove Pettersson (grön tröja). 
”Världens bästa”, enligt släktingarna. 
Och så då ”Sven Pidder” (Sven Pettersson). 
Supertalang. 
Sköt som en häst sparkade (enligt mina nya släktingar). 
”Sven Pidder” (till vänster om Ove) hade också passion för det goda livet utanför handbollsarenan. Vilket skulle visa sig mindre bra. 
I dag möter Sverige-Spanien i en viktig kvalmatch till Rio-OS. Än en gång är den svenska ryggraden en samling stjärnspelare från Ystad IF. 
På  baksidan av samlarbilden en märklig tysk boxare som idolbild (bilden längst ner), samt en Plymouth Plaza för ca 15 000 kronor. 
Bilen finns inte längre. 
Det gör inte heller boxaren.
Boxaren Gerhard Hecht dog 2005, 82 år gammal. 
1951 mötte han legenden, Suger Ray Robinson. Bara en sådan sak. 
Suger Ray fick in ett hårt njurslag på Gerhard i rond 2. Domaren bröt matchen som alltså slutade NC som betyder ingen match.
Bara i boxning, kära vänner, bara i boxning. 
I dag slår Sverige Spanien i handboll.
Tacka Ystad IF för det.
Efter matchen.
Så här slutade dramat i TV. 
Sverige slog faktiskt Spanien-men förlorade matchen. Det räckte med att få stryk med 23-25.Två bollar inte tre i baken. Sverige klara för OS-Rio i sommar. 
5 (!) sekunder kvar av matchen. Sverige behövde göra ett mål till för gå till OS. 
Får straff.
Vem som satte den avgörande straffen i mål? 
Niclas Ekberg. 
Från Ystad, naturligtvis. 

Inga kommentarer: