måndag 25 april 2016

Coop blåser Lommaborna på kaffepriset

Varje söndag begåvas min brevlåda med en packe reklam. Eftersom jag är en gniden pensionär drar jag snabbt igenom luntan. Det KAN dyka upp något extra som extrapris som känns som rena fyndet. 
För inte alls så många år sedan lockades vi konsumenter med billiga läskbackar och kaffe. Läskbackarna dog ut. Mycket trist. 
Kaffet finns kvar. 
Om än i mindre skala som rena lockpriser. 
Jag fastnade för Coops utskick om mitt favoritkaffe, Zoega. 
Coop i Lomma bjöd mig två paket 450 gram med ett kilopris på 65,56 kronor för 59 riksdaler. Copp i Burlöv några kilometer längre bort toppade med två paket 500 gram med ett kilopris på 45 kronor för 45 riksdaler. 
Svagt skrivit på annonsen krävdes dessutom en prestation av mig. Jag var tvungen att handla andra varor för en hundring. 
I Lomma kunde jag alltså utan prestation få handla mina två paket rakt av. 
När jag räknade på Coops billigare erbjudande i Burlöv, några kilometer bort, skulle jag löst räknat få betala ca 160 kronor för de två paketen som man lockade med för 45 kronor per paket. Kilopriset var dessutom mer än 20 kronor billigare i Burlöv. 
För samma sorts kaffebönor (?). 
Nu är inte min matte världens bästa, för jag är inte: 
”Smartare än en femteklassare” 
Fast något är trots det tokigt med själva kaffetåren på Coop.

Inga kommentarer: