måndag 21 mars 2016

Krigs-och krisreporter Magda Gad följs av Calle Rockbäcks BLOGG

Magda Gad är en flerfaldig prisbelönt krigskorrespondent på Expressen. 
Magda har även gjort storslagna reportage åt andra tidningar. 
Det här är reportern som satsar absolut hela sig själv i sina reportage. Med andra ord, gör Magda sådant jag själv inte ens drömmer om att göra. 
Nu kan man följa henne direkt från världens hemskaste platser på Facebook. 
”Jag sitter och kissar och gräver efter toapapper i ryggsäcken när det slår mig. Att det kan finnas minor här. Jag tittar på marken framför mig och försöker minnas var jag satte ner kängorna när jag gick in bakom skjulet. Med skakig hand kastar jag ifrån mig toapapperet, drar upp byxorna utan att knäppa dem och kliver ut mot fronten. Några skottsalvor avfyras från andra sidan och jag skyndar mig stapplande ner bakom ett värn.”, skrev hon i går. 
Jag har nu lagt ut Magda på span i min kikare ut över världen från mitt trygga hem i Lomma. Det ska bli spännande. 
Det kommer mera. Var så säker på det.
En tuff brud utan lyxförpackning.
Var rädd om dig Magda. 
Världen behöver sådan reportrar som du.

Inga kommentarer: