tisdag 8 mars 2016

Internationella kvinnodagen: "Jag hyllar nr 42871"

Nr. 42871
För min egen del är inte Internationella kvinnodagen något jag går direkt i spinn över. Det är bra att den finns, men jag bryr mig lite, snarare inte alls. 
Nr. 42871
Utom den 8 mars 2016. 
Mellanösternkorrespondenten, Stefan Åsberg och fotografen, Niclas Berglund, filmade gravplatsen utanför Izmir i Turkiet. Ett tröstlöst grusfält. 
Nr. 42871. 
Bara ett nummer bland alla andra nummer i ett sorgens gravfält över okända flyktingar som dukat under. 
Imamen, Ahmet Altan, avslöjade gravens innehåll: en mamma med sina tre barn, 2 år, 4 år och 8 år. Den lilla familjens flykt från krigets fasor slutade med döden i en grushög som gravplats. Det som inte får ske, sker stundligen.
Nr. 42871 som enda namn. 
Det, mina vänner, griper mig hårt. Kramar mitt känsloliv sönder och samman.  Hjärtats förtvivlan räcker inte till.
Nr. 42871
Jag tänker på kvinnan och barnen. 
I natt. 
I morse. 
Hela tiden.
Jag saknar plötsligt ord. Det...jag orkar inte mer. 
Nr 42871 får aldrig glömmas. 
Det är Internationella kvinnodagen för mig. 
Nr. 42871
FOTNOT. Tack Stefan Åsberg och Niclas Berglund för ett starkt inslag i SVT.

Inga kommentarer: