lördag 6 februari 2016

Melodifestivalen: Barnbarnen spikade direkt Ace Wilders "Don`t worry"

När samtliga melodier var avklarade. Ringde jag mina barnbarn i Dalby och Lomma. Upphetsade barnröster mötte mig i örat.
”Vem vinner?”, löd min fråga.
”Ace Wilder! Oro dig inte”, tjoade barnen i Mello-kör. 
"Don`t worry" som låten mycket riktigt heter, fick till och med Krokodilen från Bolibompa att le lite extra. För givetvis fanns Herr Krokodil med på scenen i Scandinavium i Göteborg, när Melodifestivalen drog igång sin första deltävling. 
Redan före själva röstningen började, klippte alltså mina barnbarn låten direkt. Där dog min spänning i TV-soffan. 
Röstningen hemma i TV-soffan styrs ofta av vad barnen gillar.
Det vilade onekligen något av Bolibompa över premiärprogrammet. 
Barnprogram i glitter. 
Det var min spontana känsla.
Ace Wilder som barnen lärde sig älska redan förra året, var i och för sig favorit innan tävlingen. Däremot en överraskning, att ”Constellation prize” med Robin Bengtsson, också gick direkt till final. 
Mina barnbarn hade här, ”Bada naken”, med Samir & Viktor. Den gick till andra chansen, så jag är säker på att vi får bada nakna i finalen. 
Denna trallvänliga låt kan faktiskt tar hem hela rasket. Det är lite, men bara lite, guld och gröna skogar över nakenbadet. 
Den som lever får se.
Resan till finalen i Globen är lång. Mycket kommer att hända. 
Mina barnbarn är på tåspetsarna.

Inga kommentarer: