söndag 21 februari 2016

Mello: Gina Dirawis trumlir chockade trumläraren

Melodifestivalen i Norrköping var inte många minuter gammal, när chocken kom. 
Henrik Schyffert med gitarr. Då sätter sig Gina Dirawi bakom trumsetet. Drar igång ett trumlir som fick tankarna att gå till den legendariske trumslagaren, Gene Krupa( 1909-1973).
 ”Först sa trumläraren att det är omöjligt att lära sig spela trummor på fyra lektionstimmar. Då gjorde Gina det. Trumläraren helt chockad över hur duktig hon var. Helt fantastiskt”, berättar Henrik Schyffert efter programmet. 
”Jag älskade det. Det fick jag aldrig göra som barn”, kontrade Gina Dirawi. 
En tusenkonstnär till programledare, sanna mina ord.
Många tycker hon är för mycket. 
Det är ett svensk syndrom. 
INGEN absolut INGEN får vara sååå duktig i Sverige, nä nu jäv.... 
Någon måtta får det allt vara. Den berömda svenska avundsjukan.
Siewert Öholm mår speciellt illa.
Redan för 40 år sedan berättade TV-superstjärnan, Lennart Hyland (1919-1993), för mig om framtidens programledare i TV: 
”Framtiden med TV är storslagen, Rockbäck. Monopolet kommer att brytas upp. Du kommer att få se en uppsjö av talangfulla programledare, men endast ett litet fåtal håller måttet. För det är ett ytterst svårt hantverk. Fast en dag kommer det att komma fram en riktigt, riktigt stor talang. Jag tror det blir en kvinna.” 
Lennart Hyland fick alltså rätt. 40 år senare. Kvinnan har du här, Lennart. 
Jag skrev om Gina och Hyland på bloggen redan den 24 februari 2013. 
Heja Gina!

Inga kommentarer: